13 september 2019

Hoe jij een goede werk/privé balans krijgt in 6 tips

Technologie heeft er voor gezorgd dat werk niet meer beperkt is tot de werkvloer. Met je laptop en werktelefoon mee naar huis kan je ook thuis je e-mail checken en klanten en collega’s te woord staan als ze bellen. Hiermee dringt werk in je privé leven en als je geen grens trekt kan dit de balans flink verstoren. Hieronder geven wij 6 tips om deze balans te bewaken.

1. Nee zeggen

Misschien wel de belangrijkste, maar ook de moeilijkste. Vraagt je collega je om jouw hulp, maar kom je daardoor niet aan je eigen werk toe? Durf dan eens nee te zeggen, of in ieder geval tijdelijk nee, zodat je wel jouw taken gedaan krijgt. Zeg uiteraard niet alleen nee, maar beargumenteer ook kort waarom je deze taak niet op je neemt en waar je wel mee bezig bent. Zo creëer je begrip voor deze keuze.

2. Prioriteiten stellen

Dit kan je alleen doen door overzicht te hebben van jouw taken. Handige manier om hier mee te werken is om een takenlijst te maken. Zo werken wij bijvoorbeeld met OneNote, maar een papieren to-do lijst werkt natuurlijk ook.

Naast jouw taken noteren is het belangrijk om ze te prioriteren. Een handige manier om deze in te delen is door de volgende matrix te hanteren:

3. Organiseren / plannen

Dit is in het vervolg van het vorige punt, maar waar prioriteiten stellen gericht was op het werk is het organiseren / plannen het grotere plaatje. Dit combineer je met jouw privéleven. Stel voor je zelf doelen op die je wilt behalen en maak een plan hoe je dat wilt gaan bereiken. Een plan kan een projectplan zijn, maar ook een week- of maandplanning. Is thuiswerken (helaas ontkom je er niet altijd aan) onderdeel van dat plan dan moet je daar bewust mee om gaan. Plan voor je zelf een bepaalde tijd dat je er aan wilt besteden en kies een aparte ruimte om jouw werk te doen. Na afloop van jouw werk kan je dan ook ‘weglopen’ van je werk.

4. Neem de tijd

Kom je elke dag een half uur te kort? Sta dan een half uur eerder op zodat je de dag rustig kan beginnen. Gebruik dit half uur om rustig te ontbijten, de krant te lezen of stel alvast jouw to-do lijst op voor de dag.

5. Klaar is klaar

Zit je werkdag erop en is jouw to-do list met de belangrijke en dringende zaken afgerond? Dan ben je klaar om naar huis te gaan. Zet je werktelefoon uit (al begrijpen we dat in sommige functies dit niet kan) en laat je niet verleiden om ’s avonds of in het weekend je mail te checken.

6. Begin klein en vraag hulp

Veranderingen zijn altijd lastig. Voer deze veranderingen dan ook stap voor stap door. Weet je van jezelf dat je vaker nee moet leren zeggen, stel jezelf dan eerst als doel om dit minimaal 1x per week te doen. Vind je het lastig om prioriteiten te stellen, vraag jouw leidinggevende of collega’s om je hierbij te helpen.

Balans tussen werk en privé is erg belangrijk. Zo blijf je zelf mentaal en fysiek gezond en heb je meer plezier in zowel je werk als privé. Kijk niet alleen naar jezelf, maar kijk ook hoe je collega’s er in zitten en help elkaar.

13 september 2019

Ik heb een vraag

Acsens Personeel

Altijd in contact

Ja, ik blijf graag op de hoogte!

Nieuws

30 oktober 2024 Medewerker in beeld – Kim Smit

10 oktober 2024 Medewerker in beeld – Senna Muijs

Complete nieuwsoverzicht