Wat ik als recruiter merk van de corona-crisis
Onze collega Erik was gister door Radio Noordkop uitgenodigd om te vertellen wat hij merkt als recruiter van de corona-crisis. Omdat het fragment niet terug te luisteren is schreef hij hierover onderstaand artikel.
De corona-crisis raakt iedereen, maar voor iedere branche heeft het weer andere gevolgen. Supermarkten draaien overuren en ook de bouwmarkten maken een goede tijd door. De corona-crisis raakt ook de uitzend- en W&S bureaus en wij merken als Acsens daar ook de gevolgen van. Wat merk ik als recruiter concreet hiervan? Je leest het hieronder.
Geen persoonlijke gesprekken meer
Wij werken allemaal vanuit huis, wat inhoudt dat wij geen kandidaten op kantoor kunnen ontvangen. Gelukkig kunnen wij wel gewoon door werken, maar vinden de kennismakings- en sollicitatiegesprekken nu plaats middels videobellen. Ik mis de persoonlijke contacten wel, maar merk dat dit steeds natuurlijker gaat.
Vacaturestop bij opdrachtgevers
Uit onderzoek van Adviesbureau Berenschot onder 150 HR professionals is gebleken dat ongeveer 1/3 een vacaturestop heeft ingesteld en nog eens 18% daar op korte termijn over nadenkt. Een aantal van onze opdrachtgevers zijn actief in de ‘vitale sector’ waardoor het daar gewoon doordraait. Maar bij degene die in andere sectoren werken merken we dat de vacatures on hold worden gezet en alleen de vacatures voor ‘belangrijke posities’ nog open staan.
Kandidaten zijn terughoudender voor overstappen (maar wel makkelijker benaderbaar)
In mijn gesprekken met kandidaten, die op dit moment een baan hebben, merk ik dat zij op dit moment minder open staan om van baan te veranderen. Waarbij ze aangeven dat ze graag een stukje ‘zekerheid’ willen en liever nog even afwachten met overstappen. Waarbij ik wel merk dat kandidaten sneller reageren als ik ze benader. Dat heeft met name te maken met dat ze nu eerder de mailbox bekijken of telefoon opnemen omdat er geen collega in de buurt is.
Meer tijd voor andere zaken
Doordat het aantal vacatures is afgenomen geeft het mij meer tijd om met andere dingen bezig te zijn, die mij na deze periode verder gaan helpen. Zo heb ik een online training gevolgd voor Recruitment Marketing. Ik heb dat direct in de praktijk toegepast en heb een Facebook-campagne gemaakt die inmiddels al loopt. Daarnaast geeft dit extra tijd om met onze uitzendkrachten, kandidaten en opdrachtgevers in gesprek te gaan.
De toekomst
Hoe het er na deze crisis uit gaat zien is koffiedik kijken, maar de vacatures die hiervoor open stonden zullen ook weer terugkeren. Wellicht dat de normaal wat rustigere zomerperiode nu wat drukker gaat worden.